Motion till Kyrkomötet
2005:40
av Jan-Anders Ekelund m.fl.
Samlevnadsfrågor
|
Kyrkomötet
Mot 2005:40
|
Förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att avslå Kyrkostyrelsens förslag i skrivelse 2005:9.
Motivering
1. Inledning
I kyrkoordningens portalparagraf (KO 1:a avd. 1 § om Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära) står följande: ”Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, som gestaltas i gudstjänst och liv, är grundad i Guds heliga ord, såsom det är givet i Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter…”
Mot denna portalparagraf måste alla beslut som fattas i kyrkomötet bedömas. Enligt vår mening omöjliggör detta ett införande av en välsignelseakt över ingånget partnerskap. Precis som kyrkoordningen uttrycker, så är vår kyrka förpliktigad att följa Guds ord. I den lutherska traditionen betonas Skriftens normativa karaktär på ett alldeles speciellt sätt. Vi kan inte se att det finns något stöd i varken Skriften eller i kyrkans samlade tradition för att införa den välsignelseakt som Kyrkostyrelsen föreslår.
2. Frågan utifrån Bibeln
Bibeln har en entydigt avvisande syn på homosexuell utlevnad. Redan i Bibelns inledning ser vi hur Gud skapade mannen och kvinnan till sin avbild. Vi kan läsa om hur mannen och kvinnan skapades för att komplettera varandra, 1 Mos 1:27 och i 1 Mos 2:18. I 1 Mos 2:24 ser vi att man och kvinna skall förenas köttsligt för att bli ett. Detta är det grundläggande mönster som anläggs för mänskligt samliv redan i skapelsen. Detta tankesätt bekräftar Jesus sedan i Matt 19:3–9 och i Mark 10:2–9. Jesus visar alltså själv på hur vi skall hantera dessa frågor. ”Han svarade: Har ni inte läst att Skaparen från början…” Han hänvisar till bibelordet och till skapelsen. Bibeln ger inga andra legitima ramar för att bli ett kött, än inom äktenskapet mellan man och kvinna. All sexuell utlevnad utanför det heterosexuella äktenskapet bryter mot den grundplan som finns i skapelsen.
Det finns också mycket starka symboliska bilder av äktenskapet mellan man och kvinna i Nya testamentet. Förhållandet mellan Kristus och församlingen framställs i Ef 5:21–33 som en bild av äktenskapet. Denna text anspelar på 1 Mos 2:24 där man och kvinna blir ett. I Uppenbarelseboken 21:2 framställs också bilden av ett äktenskap som den fullkomliga gemenskapen mellan Gud och människor i evighet.
Det är utifrån denna bibliska helhetssyn kring äktenskapet, de verser i Nya testamentet som direkt berör homosexuell utlevnad, skall relateras. De tre texter som behandlar utlevd homosexualitet i Nya testamentet (Rom 1:18–32, 1 Kor 6:9, 1 Tim 1:10) är alla tre direkt avvisande till homosexuella handlingar. Det finns inget ställe i Bibeln som sanktionerar utlevd homosexualitet. Det går inte att hävda att dessa bibelställen inte handlar om den typ av genuin homosexualitet som vi känner till idag. Nya testamentet skrevs i en tid då man var väl bekant med olika former av homosexualitet.
Bibelns syn på homosexuell utlevnad är alltså relaterad till Guds skapelseplan och kan därför inte upphävas. Gud har inte ändrat sin grundläggande plan för människans sexualitet. Vi, som i denna fråga hyser samma övertygelse som en stor majoritet av den världsvida kyrkan, kan därför inte acceptera Kyrkostyrelsens förslag för införandet av en välsignelseakt för ingånget partnerskap.
3. Förhållandet till andra kyrkor
Vi har som kyrka och kristna skyldigheter mot andra kyrkor och kristna, detta manifesteras mycket tydligt när vi stämmer in trosbekännelsens ord: ”…på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka.” Svenska kyrkan har under lång tid velat utmärka sig som en brokyrka. Svenska kyrkan tar nu ett avgörande steg bort ifrån detta om den föreslagna akten införs. Det kan aldrig vara så att enskilda människors intressen står över enheten mellan kristna. Talet om fördjupad kristen enhet måste också få praktiska konsekvenser. Kyrkostyrelsens skrivelse går stick i stäv med detta.
4. Bemötandet av homosexuella människor
I det här livet kan ingen kristen få kontroll över vilka böjelser och begär man upplever. I den kristna kyrkan är vi inte satta att döma och sortera ut varandra utan att enskilt och tillsammans låta oss upplysas och rannsakas av Guds lag och upprättas och förnyas av evangelium. Till sitt väsende är den kristna församlingen en gemenskap av ångrande syndare som upprättas av Guds nåd och som i tacksamhet över Guds kärlek till oss, vill leva i kärlek till alla medmänniskor.
Kyrkan skall välkomna människor med en homosexuell läggning in i församlingens liv och gudstjänstgemenskap. Som kristna är vi kallade att stå emot och bemöta alla slags fördomar och förakt, liksom att i lydnad för Gud ord vara salt och ljus i världen. Vi tar därför avstånd ifrån alla former av homofobi. Ingen skall diskrimineras p.g.a. sin sexuella orientering.
5. Villkor för Svenska kyrkan vigningstjänst
P.g.a. att Gud i sin skapelseplan menat att sexualiteten enbart skall levas ut i äktenskapet mellan man och kvinna kan inte kyrkan acceptera någon annan samlevnadsform, förutom celibatet, ifall man önskar tillträde till kyrkans vigningstjänst.
6. Konsekvenser av ett beslut
Utifrån vår argumentation är det vår grundhållning att skrivelsens förslag om välsignelseakt för ingånget partnerskap inte bejakas. Skulle detta trots allt bli fallet får det allvarliga konsekvenser genom att människor leds fel. Samtidigt har Svenska kyrkan ett stort ansvar för hur de behandlas, som grundat utifrån Bibelns helhetssyn, är övertygade om att välsignelse av utlevd homosexualitet är fel.
I skrivelsen står att det är angeläget att varje präst själv får möjlighet att avgöra om han eller hon vill medverka i en välsignelse över ingånget partnerskap. Det antyds också att detta skall gälla kyrkomusikern och vaktmästaren. Det råder dock stora oklarheter här. För hur lång tid framåt gäller denna eventuella ”samvetsklausul”? Kommer ett avståndstagande ifrån den nya ordningen att vara ett hinder för att få tillträde till kyrkans vigningstjänst? Detta är frågor som måste klargöras mycket tydligare. För vår del är det en självklarhet att man skall kunna avstå ifrån att medverka vid välsignelseakt för ingånget partnerskap. Det skall också vara fullt möjligt att kunna bli vigd till kyrklig tjänst ifall man omfattar Svenska kyrkans nuvarande ordning. Kyrkomötet måste också uttala sig om att det finns en förpliktelse i ett sådant beslut så länge någon hävdar Svenska kyrkans nuvarande ordning.
7. Teologisk reflektion
Det finns naturligtvis inget som hindrar en fortsatt teologisk reflektion kring samlevnadsformerna. Det är dock viktigt att arbetet sker i samklang med kyrkoordningens portalparagraf där det står att Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära skall vara grundat i Guds heliga ord.
Örby, Göteborg, Henån, Frillesås och Kristianstad den 7 juli 2005
Jan-Anders Ekelund Joakim Svensson Berit Simonsson
Fredrik Sidenvall Alve Svensson
|